Bouw laag voor laag je bedrijfslandschap

en bepaal samen koers

Jullie bedrijfslandschap: een visuele roadmap naar betere samenwerking.

Wat is het?

Het bedrijfslandschap is een visuele metafoor die organisaties helpt om hun fundamenten, ambities en groeipad te verkennen en te verankeren. Het landschap toont verschillende lagen, van diep verborgen zaken die losgelaten mogen worden (“de laag der vergetelheid”) tot de wortels van waarden en drijfveren, en verder naar de oppervlakte waar acties, strategieën en toekomstplannen tot bloei komen. Het proces nodigt uit tot reflectie, samenwerking en helderheid, met als resultaat een inspirerend en concreet beeld dat richting geeft aan de organisatie en als blauwdruk kan dienen voor verdere ontwikkeling.

Praktisch

Het bedrijfslandschap wordt stap voor stap opgebouwd in drie sessies, waarbij we beginnen bij de bodem en langzaam omhoog werken naar de stip op de horizon. In elke sessie leggen we een nieuwe laag bloot: van het loslaten van wat niet meer dient in de onderste laag, naar het ontdekken van de wortels en drijfveren van de organisatie, tot het vormgeven van een inspirerende visie en concrete plannen. Deze opbouw zorgt voor reflectie, betrokkenheid en helderheid, waardoor het eindresultaat niet alleen een krachtig visueel kompas is, maar ook stevig verankerd in de organisatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FOSSIELEN

  • Als je één ding kon begraven en nooit meer terug hoefde te zien, wat zou dat zijn?

  • Welke overtuigingen of angsten houden de organisatie onbewust tegen en mogen worden vergeten?

Soms lukt het maar niet om alle neuzen dezelfde kanten op te krijgen. Soms blijft een visie gewoon een paar regels tekst ergens ver weg op de website levend, maar niet in de harten en handen van de medewerkers. Soms is een visie enkel een tekst-oefening geweest, toen bij die heidag, toen we dat moesten bedenken. En soms is een visie of strategie gewoon toe aan een vernieuwde frisse blik! Door het bedrijfslandschap of organisatielandschap onder de loep te nemen ga je dieper dan enkel die stip aan de horizon. 

Wat levert het op?

Het bedrijfslandschap levert organisaties zowel inzicht als richting op. Hier zijn de belangrijkste opbrengsten:

  1. Helderheid en overzicht:
    Het visualiseert wat er speelt binnen de organisatie, van diepgewortelde kernwaarden tot concrete strategieën. Dit helpt om het geheel beter te begrijpen en prioriteiten te stellen.
  2. Focus en richting:
    Door samen de ambities, uitdagingen en doelen in kaart te brengen, ontstaat er een gedeeld beeld van de toekomst, wat helpt om gerichte stappen te zetten.
  3. Loslaten van ballast:
    Het benoemen en achterlaten van zaken in “de laag der vergetelheid” zorgt voor een frisse start en voorkomt dat oude frustraties of obstakels de groei blijven belemmeren.
  4. Betrokkenheid en samenwerking:
    Het proces creëert een veilige ruimte voor open gesprekken en versterkt de betrokkenheid van alle deelnemers, omdat hun input zichtbaar en gewaardeerd wordt.
  5. Een inspirerende blauwdruk:
    Het eindproduct is een tastbare, visueel aantrekkelijke weergave die fungeert als kompas voor verdere groei en kan worden gebruikt om strategieën te communiceren naar interne en externe stakeholders.

Kortom, het bedrijfslandschap helpt je organisaties om met meer focus, energie en een gedeelde visie vooruit te bewegen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meer weten?

Benieuwd hoe het Bedrijfslandschap jullie kan helpen om stappen vooruit te zetten? Laten we samen ontdekken wat er mogelijk is! Stuur een mailtje en plan een afspraak om het Bedrijfslandschap door te nemen.

Mail