Bedrijfslandschap

Soms lukt het maar niet om alle neuzen dezelfde kanten op te krijgen. Soms blijft een visie gewoon een paar regels tekst ergens ver weg op de website levend, maar niet in de harten en handen van de medewerkers. Soms is een visie enkel een tekst-oefening geweest, toen bij die heidag, toen we dat moesten bedenken. En soms is een visie of strategie gewoon toe aan een vernieuwde frisse blik! Door het bedrijfslandschap of organisatielandschap onder de loep te nemen ga je dieper dan enkel die stip aan de horizon. 

Tijdens een landschapssessie bouwen we een compleet landschap op. Een landschap met verschillende lagen en verschillende elementen. Jullie landschap!

Wij nemen het team mee op een visuele zoektocht naar beelden die jullie landschap het best vertegenwoordigen. We gaan dus niet op zoek naar zinnen. Tuurlijk gaan we in gesprek met elkaar, maar het beeld vormt daarbij het uitgangspunt. Naar beelden kun je wijzen. Naar beelden kun je staren. In beelden kun je wegdromen.

 

Waarom visueel?

Als iedereen een beeld moet schetsen van hoe ‘samen’ eruit ziet zullen daar waarschijnlijk verschillende versies tevoorschijn komen. En nog zonder dat iedereen in zijn eigen riedeltje vervalt, wordt heel snel zichtbaar wat de kernboodschap is. Je kunt in discussie zonder dat het persoonlijk wordt en zonder dat je over elkaars woorden valt. Samen gaan we op zoek naar het best passende beeld. Dat beeld dat jullie verhaal vertelt.

  • minder zijsporen en sneller tot de essentie
  • gebruik een andere hersenhelft om sneller creatiever te denken
  • duidelijk gezamenlijk doel neerzetten
  • het hele plaatje is zichtbaar (ipv 15 minuten scrollen of bladeren)
  • meer betrokkenheid van deelnemers
  • een gezamenlijk gemaakt beeld zorgt voor gezamenlijk draagvlak
  • iedereen ziet achteraf duidelijk zijn input terug

Wat kun je verwachten?

In een sessie van een dagdeel kunnen we een bedrijfslandschap maken, maar dit kan ook in meerdere sessies.
In dat geval behandelen we telkens één of meerdere lagen per sessie. Net waar de behoefte ligt bij jullie organisatie.

 

Tijdens het in kaart brengen van je bedrijfslandschap ga je samen met jouw team aan de slag met deze zaken. Aan de hand van tal van metaforen gaan we op visuele wijze te werk. Iedereen is aan de slag, waarbij jullie de schets maken, die wij gaan uitwerken tot muurwaardige blauwdruk van het bedrijfslandschap op dit moment. Uiteraard kijken we ook naar stippen op horizonnen, wegen daarnaartoe en de obstakels die jullie denken tegen te komen. Maar we gaan dieper dan dat en duiken ook de grond in. We gaan namelijk ook aan de slag met het bodemleven en al wat niet direct zichtbaar is in het dagelijks functioneren. Want je kunt pas met zijn alle vooruit als niemand meer achterom hoeft te kijken.

 

Wat voor moois ligt er verborgen, wat mag diep onder de grond blijven om te fossiliseren en wat voedt het leven boven het oppervlakte? Dit zijn zomaar wat vragen die zeker voorbij zullen komen.

Moe van het langs elkaar heen communiceren?
Last om vingers op zere plekken te krijgen?
Moeite om eilandjes met elkaar te verbinden?

Waar gaat de reis naartoe?

Wat zie je aan de horizon?

Wat kom je mogelijk tegen op je reis?

Obstakels, uitkijkposten, pleisterposten of een herberg?

Wat groeit er in jullie bedrijfslandschap?

Hoe ziet de voedingsbodem eruit en wat mist deze nog?

Dit zijn vragen die langskomen tijdens een landschapsessie.