Waarom een doel stellen als deze niet tot de verbeelding spreekt en deze dus ook niet blijft hangen? Als je niet in het vizier hebt waar je heen wilt, kun je ook geen route uitstippelen om er te komen. Je kunt er alleen per toeval komen. Maar dat weet je dan niet, want je wist niet dat je er heen wilde. Schrijf je doel dus duidelijk op en nog beter, maak het ook meteen visueel zodat het beter beklijft. Als je iets, bijvoorbeeld een BHAG, visueel maakt, geef je wat abstract is vorm. En zodra iets vorm heeft, is het niet meer abstract en kun je er veel beter over nadenken. Het werkt als een soort mentaal anker. Iets om over na te denken.
Het grote schaamteloze monsterdoel, ofwel je BHAG
Een interessante manier van doelen stellen is a.d.h.v. een BHAG. Dit is een term in het leven geroepen door marketing goeroe Jim Collins. BHAG staat voor Big Hairy Audacious Goal. Ofwel je grote schaamteloze monsterdoel. Een BHAG is een doel die je stelt voor over minimaal 10 jaar, zeker niet eerder. Het is een schaamteloos droom doel. Als je naar jouw onderneming kijkt in de verre toekomst hoe zou je dan willen dat die eruit ziet? Het moet zo ambitieus zijn dat je er niet morgen of binnen 5 jaar al kunt komen. Het is je stip aan de horizon. Maar je kunt hem wel helder voor je zien omdat hij zo fantastisch is (lees: zacht en fluffy) dat je er warm voor loopt.
Een BHAG is:
- voor de lange termijn de stip die gloort aan de horizon
- uitdagend je hebt er zin in om het aan te gaan
- onbeschaamd ongeremd door ‘Hollandse kop niet boven het maaiveld uitsteken’ mentaliteit
- ambitieus je weet dat het kan maar nog niet hoe
Een BHAG is meer dan een strategisch doel..
Door een BHAG te formuleren creëer je een gedeelde focus van iedereen die betrokken is. Door het uitdagend te formuleren is het meer dan een strategisch doel. Daar waar een missie statement vaak een aantal te lange aan elkaar gebreide zinnen zijn, die niemand kan onthouden en bij niemand echt resoneert, is een BHAG een duidelijk en aansprekend geformuleerd doel. Iets dat je meteen voor je kunt zien en wat enthousiasmeert. De BHAG vormt het focuspunt van de onderneming en alle tussendoelen en strategische stappen moeten dienend zijn aan het behalen van de BHAG.
..hij bevindt zich in het speelveld tussen passie, geld en kunde
Als je iets doet met heel veel passie en je kunt het heel goed, maar er zit geen enkele economische component aan, dan spreken we van een hobby. Prima, maar niet winstgevend.
Als je iets doet met heel veel passie en er zit wel een economische component aan, maar je bent er totaal niet goed in, is dat ook niet handig. Wellicht weet je er wel geld mee te verdienen, maar omdat je er niet goed in bent zal jij door de mand vallen en de onderneming in het water. Of je denkt ergens geld mee te verdienen omdat je het zo leuk vind, maar je bent er totaal niet goed in. Dan zal de slagingskans van de onderneming ook niet heel hoog zijn. Jammer.
Als er wel veel kunde is en een economische drijfveer, dan kan het goed zijn dat de onderneming een succes wordt. Maar als jij zonder enige passie onderneemt, komt er geheid een moment dat je instort. Werken zonder passie is gedoemd om zijn tol te eisen.
Pas daar waar deze gebieden elkaar overlappen kan een succesvolle onderneming bestaan. En dat is het speelveld waar jouw BHAG zich bevindt.
Maak voor meer impact de BHAG visueel
Maak, zodra je je BHAG hebt geformuleerd eens een tekening van jouw BHAG. Dat hoeft geen inhoudelijke weergave te zijn, maar meer een metaforische. Metaforen blijven namelijk goed hangen. Je kunt een monster maken met bijzondere eigenschappen. Maak hem vooral zo sprekend mogelijk. Misschien kan hij wel heel ver kijken en heeft hij ingebouwde telescoop-ogen. Of misschien kan hij heel snel de wereld veroveren en heeft hij hele lange benen waarmee hij enorme stappen kan zetten.
Download (gratis) canvas [icons size=’fa-1x’ custom_size=” icon=’fa-arrow-right’ type=’normal’ position=” border=’yes’ border_color=” icon_color=” background_color=” margin=” icon_animation=” icon_animation_delay=” link=” target=’_self’]
Nee we hoeven je email adres niet, deze is gewoon voor jou!
1 Print hem uit
2 Vul hem in
3 Hang ‘m in het zicht!
